De actieradius van een elektrische fiets betekent in feite hoe ver hij kan rijden op één lading. Er zijn veel aspecten die bepalen hoe ver een elektrische fiets kan rijden.  Verrassend genoeg hebben de meeste aspecten meer te maken met hoe je rijdt dan met de specificaties van de e-bike.

Hoe ver kunnen elektrische fietsen gaan?

De grootste actieradius van elektrische fietsen op dit moment is 350-400 km op één lading. Dergelijke e-bikes worden meestal aangedreven door 3kW batterijen. Standaard e-bikes met 400-500W batterijen kunnen 100-120 km rijden op één lading. Eenvoudige e-bikes voor in de stad zouden normaal gesproken 50-60 km rijden op één oplaadbeurt.

Hoe beter de accu, hoe groter het aantal uren dat de e-bike op één lading kan rijden. Tegelijkertijd hebben externe factoren ook veel te maken met het rijbereik. Na het lezen van dit artikel begrijp je waarom je accu soms veel sneller leeg kan raken.

Factoren die van invloed zijn op hoe ver een e-bike kan gaan

Hoe ver kan een elektrische fiets gaan is een veel voorkomende vraag, voor nieuwe eigenaren.

Meestal staat er op de doos waar je e-bike voor het eerst vandaan komt hoe ver hij kan gaan met slechts één lading. Dat is geen exact getal, want dat houdt geen rekening met hoe je rijdt, waar je rijdt en hoeveel je trapt.

Enkele factoren die beïnvloeden hoe ver je elektrische fiets kan gaan zijn:

  • Hoe hard je trapt en met welke snelheid je gaat;
  • De mate van ondersteuning die je gebruikt (indien van toepassing);
  • Hoeveel je weegt en of je extra bagage meeneemt;
  • Hoe vaak je stopt en start;
  • Of je voortdurend heuvels of vlakke terreinen moet trotseren;
  • Het weer (meestal bieden zonnige dagen 15% meer actieradius dan regenachtige);
  • De bandenspanning (zachte banden zijn altijd minder efficiënt);
  • Hoe zwaar de motor en de accu van de e-bike zijn;
  • Het type accu dat je gebruikt.

Zoals we hierboven al zeiden, hangen veel overwegingen niet alleen af van de eigenschappen van de e-bike op zich. Maar je moet ook rekening houden met de belangrijkste aspecten van de elektrische fiets, zoals waar hij oorspronkelijk voor ontworpen is. Daarom bieden e-bike merken zoals Ebike Das Original meerdere soorten e-bikes aan.

Niet alle e-bikes zijn hetzelfde ontworpen

Niet alle e-bikes zijn voor hetzelfde doel gemaakt. In wezen zijn ze bedoeld om ons van het ene punt naar het andere te brengen. En de manier waarop ze in elkaar zijn gezet vertelt ons nog veel meer.

Elektrische fietsen met dikke banden zijn bijvoorbeeld bedoeld om te worden gebruikt op terreinen met vuil, sneeuw of zand. De dikke banden zijn bedoeld om je door modder en andere moeilijke ondergronden te helpen.

Ondertussen zijn dunne banden bedoeld om je snelheid en balans te geven in stedelijke scenario’s. Deze hebben de grootste actieradius omdat ze lichter zijn dan de andere modellen. Dit vermindert in wezen de hoeveelheid gewicht die de e-bike met zich mee moet dragen.

Tijdens een stadsrit in het weekend kan een gewone elektrische fiets tot 50 km halen, als je op een open weg zit, kan hij 80 km halen. Maar als je de bergen intrekt, kan dezelfde e-bike slechts tot 25 km ver komen.

Natuurlijk, hoe sneller de e-bike gaat, hoe sneller de batterij leeg is. En hoe moeilijker het terrein, hoe sneller hij ook leeg is.

Accucapaciteit

Gewoonlijk wordt de accucapaciteit van een elektrische fiets uitgedrukt in ampère-uur. We zouden eigenlijk moeten kijken naar watt/uur om de actieradius van een e-bike te begrijpen.

Watt is het resultaat van de vermenigvuldiging van spanning en capaciteit. Het resultaat is het aantal kilometers per uur dat uw elektrische fiets kan rijden met slechts één lading.

Het voltage vertelt je hoeveel vermogen hij heeft en de stroomsterkte (capaciteit) vertelt je hoe ver je kunt rijden. Dus als we het voltage vermenigvuldigen met de stroomsterkte, krijgen we de watt, die ons in feite vertellen hoeveel kilometer per uur onze e-bike kan rijden met slechts één lading.

Dus, als we een e-bike hebben met 20Ah en 24V, dan hebben we 480 watt-hs, maar als we een 6Ah en 24V e-bike hebben, dan krijgen we slechts 144 watt-hs. Dit betekent dat je de tweede e-bike niet lang kunt gebruiken, onafhankelijk van het soort terrein. Terwijl de eerste op normaal terrein veel langer gebruikt kan worden zonder opgeladen te worden.

Hoe kan ik de actieradius van mijn elektrische fiets optimaal benutten?

Om de natuurlijke actieradius van je e-bike optimaal te benutten, kun je enkele tips volgen om de snelheid en de efficiëntie van de batterij te verbeteren.

Je weegt bijvoorbeeld al genoeg voor een e-bike. Dus als je door de stad moet en niet veel tijd hebt om hem tussendoor op te laden, kun je het dragen van zware bagage vermijden. Vergeet niet dat de batterij en de motor ook veel wegen en ondanks dat jij degene bent die trapt met ondersteuning, is het de batterij die het meeste werk doet.

Ten tweede, als je de hele tijd het maximale ondersteuningsniveau gebruikt, verwacht dan niet dat je batterij het de hele dag volhoudt. Trappen helpt natuurlijk, maar als je constant de maximale ondersteuning gebruikt, loopt de lading heel snel leeg, en als je veel heuvels op moet, dan gaat de batterij zeker snel leeg.

Het is niet de bedoeling om het maximale ondersteuningsniveau niet te gebruiken, gebruik het alleen wanneer het echt nodig is. De rest van de tijd kun je het minimum gebruiken. Als je met een elektrische fiets in een stad rijdt, zul je op elke rit meer dan eens moeten stoppen en starten vanwege auto’s, voetgangers en stoplichten. Dit betekent in wezen dat alle snelheid die je net hebt gewonnen door te trappen of de ondersteuning te gebruiken, tot nul zal dalen en vervolgens een nieuwe inspanning zal vergen om die snelheid terug te winnen.